22.05.2019 Halaman Utama Olymp Trade 5

Olymp Trade Strategy – Apa itu Penunjuk Teknikal/Indikator

Penunjuk teknikal adalah alat analisis carta yang boleh membantu pedagang untuk lebih memahami dan bertindak pada pergerakan harga. Terdapat banyak alat analisis teknikal yang ditawarkan oleh broker-broker diluar sana yang dapat digunakan untuk menganalisis trend, menyediakan harga purata, mengukur volatiliti dan banyak lagi. Olymp Trade juga tidak ketinggalan dengan Olymp Trade Strategy nya yang ternyata mudah untuk difahami dan digunakan. Antara penunjuk teknikal atau indikator yang ditawarkan oleh Olymp Trade adalah seperti di bawah ini :-

 

OT Blog Strategy

Jenis-jenis Teknikal Indikator

 

Ramai pedagang, terutamanya pedagang-pedagang baru, lebih tertarik ke arah perdagangan berasaskan penunjuk. Ini adalah kerana mereka percaya penunjuk atau indikator tersebut jika mempunyai ramuan yang betul dan sempurna dapat membantu mereka meramalkan apa yang akan dilakukan oleh pasaran. Mereka juga percaya indikator tersebut akan membantu mereka untuk menganggak pergerakan pasaran dengan tepat.

Anggapan tersebut sebenarnya tidak betul. Walaupun begitu, penunjuk masih boleh membantu mengesan kecenderungan tertentu pada pasaran … itu pun jika anda belajar cara untuk menggunakannya dengan berkesan.

Bagi pedagang yang mengamalkan cara teknikal untuk membuat keputusan, mereka biasanya membuat perdagangan berdasarkan carta harga. Namun harus diingat, setiap pedagang teknikal mempunyai cara yang berbeza, namun strategi yang mereka gunakan dapat dikelompokkan ke dalam beberapa kategori yang luas.

Kelompok tersebut boleh dibahagikan kepada pedagang yang hanya menggunakan penunjuk/indikator, pedagang yang menggunakan cara price action, , dan pedagang yang menggunakan kedua-dua cara iaitu indikator dan price action. Olymp Trade Strategy sendiri menggunakan metode daripada jenis-jenis yang disebutkan tadi serta strategi lain termasuk lah statistik, aliran pesanan dan pedagang bermusim.

Bagaimana Indikator berfungsi

Penunjuk/Indikator memanipulasi data harga dengan menggunakan formula matematik. Penunjuk/Indikator menunjukkan gambaran visual dari formula matematik dan input harga. Untuk pembaca carta atau pedagang yang mahir, Penunjuk/Indikator biasanya tidak akan mendedahkan lebih banyak daripada apa yang dapat dilihat hanya dengan menganalisis carta harga (atau volume) tanpa sebarang indikator.

OT Blog Strategy 2

 

Memandangkan begitu banyak yang akan dianalisis pada carta harga, penunjuk/indikator dapat membantu memudahkannya. Inilah sebabnya penunjuk/indikator sangat mendapat tempat di hati pedagang-pedagang baru. Pada mereka, daripada belajar bagaimana untuk mengenal pasti trend pada carta harga, mereka cuba mencari penunjuk yang akan menentukan arah aliran dan trend arah aliran untuk mereka.

Perdagangan berasaskan penunjuk/indikator bergantung kepada penunjuk/indikator tersebut untuk menganalisis harga dan menyediakan isyarat perdagangan. Banyak penunjuk/indikator yang menyediakan isyarat dagangan tertentu terutamanya yang memberi isyarat bahawa ini adalah masa yang tepat untuk membuka posisi.

Jenis Strategi Indikator

Terdapat beribu-ribu penunjuk di dalam pasaran, dan pasti akan ada indikator baru diwujudkan pada setiap masa. Dengan menggabungkan penunjuk atau dengan menggunakan penunjuk dalam pelbagai cara, terdapat banyak strategi perdagangan yang boleh dipraktikkan.

Antara indikator yang paling mudah dan asas yang biasa diguna pakai oleh pedagang adalah Indikator RSI.

Penunjuk/Indikator RSI di Olymp Trade Strategy

Di bahagian ini , kami akan memperkenalkan satu strategi menguntungkan yang menggunakan indikator RSI di platform Olymp Trade.

OT Blog Strategy 3Indeks Kekuatan Relatif (RSI) adalah penunjuk teknikal yang dapat membantu para pedagang untuk mengenal pasti apabila aset terlalu oversold atau overbought.

Sebaik sahaja anda berpuas hati bahawa aset itu telah berpindah terlalu banyak dalam satu arah atau arah yang satu lagi, anda kemudiannya boleh membuka posisi untuk mendapat keuntungan daripada pertukaran harga yang mungkin.

Apa itu RSI ?

RSI (Indeks Kekuatan Relatif) adalah indikator pengayun, tetapi kerana pergerakannya terkandung di antara sifar dan 100, ia memberikan beberapa maklumat yang berbeza daripada Indikator SMA.

Dalam RSI harga sesuatu aset berubah sepanjang hari secara tetap, dan carta harga biasanya dalam julat dagangan (contohnya dalam julat: dari 30 hingga 70)

Satu cara untuk menafsirkan RSI adalah dengan melihat harga sebagai “overbought” – dan menantikan pembetulan harga – apabila penunjuk di histogram berada di atas paras 70. Harga akan dilihat pula sebagai oversold – dan menantikan pantulan – apabila penunjuk di bawah paras 30. Dalam aliran menaik yang kuat, harga seringkali mencecah 70 dan seterusnya untuk tempoh yang berkekalan, dan arah aliran menurun boleh tinggal di 30 atau ke bawah untuk jangka masa yang panjang. Walaupun tahap overbought dan oversold secara umumnya boleh menjadi sangat tepat, tapi ianya mungkin tidak memberikan isyarat yang tepat pada waktunya untuk pedagang yang bergantung pada trend.

OT Blog Strategy 4

 

Cara alternatif menggunakan indikator ini adalah untuk membeli pada harga berhampiran dengan oversold apabila tren itu menaik, dan meletakkan perdagangan pendek berhampiran keadaan beli balik dalam arah aliran menurun.

Katakanlah trend jangka panjang stok akan menaik. Isyarat beli berlaku apabila RSI bergerak di bawah 50 dan kemudian kembali ke atasnya. Pada asasnya, ini bermakna harga pengunduran telah berlaku, dan pedagang membeli setelah penarikan balik nampaknya telah berakhir (menurut RSI) dan trend sedang diteruskan. Tahap 50 digunakan kerana RSI biasanya tidak mencapai 30 dalam aliran menaik melainkan jika potensi pembalikan sedang dijalankan. Isyarat perdagangan pendek berlaku apabila trend turun dan RSI bergerak ke atas 50 dan kemudian kembali ke bawahnya.

 

Strategi-RSI-Olymp-Trade

Overbought dan Oversold

Kadang-kadang harga akan melintasi garisan julat perdagangan (naik melebihi 70 atau turun di bawah paras 30) – Jika ada situasi seperti itu maka zon pasaran berada di kawasan terlebih beli (overbought) dan terlebih jual (oversold). Bila indikator kembali ke dalam julat dagangan tadi, maka RSI memberi isyarat mengenai pembalikan arah aliran.

Strategi-RSI-Olymp-Trade

 

Isyarat Penurunan Harga

Harga dianggap sebagai zon terlebih beli (overbought) jika ia naik terlalu tinggi. Ketika RSI melintasi paras 70 dari atas ke bawah, maka trading TURUN harus dilakukan.

Strategi-RSI-Olymp-Trade

 

Isyarat Kenaikan Harga

Harga dianggap berada di zon terlebih jual (oversold) jika ia jatuh terlalu rendah. Ketika RSI melintasi paras 30 dari bawah ke atas, maka trading NAIK harus dilakukan.

Strategi-RSI-Olymp-Trade

 

Cara Menggunakan Olymp Trade Strategy – Indikator RSI

  • Daftar di laman web Olymptrade secara percuma. Prosedur pendaftaran sangat mudah; anda perlu mengisi hanya 4 ruangan

Strategi-RSI-Olymp-Trade

 

  • Buka platform OLYMP TRADE. Pilih jangka masa 1 minit pada carta lilin.

Strategi-RSI-Olymp-Trade

 

  • Pilih RSI di bahagian “Petunjuk” dan pilih tempoh “5”

 

 

  • Apabila RSI berada di zon overbought dan ia memecahkan paras 70 dan bergerak ke bawah ia adalah isyarat jual yang baik. Maka trading TURUN harus dilakukan.

 

 

 

 

 

  • Apabila RSI berada di zon oversold (terlebih jual) dan ia memecah paras 30 dan bergerak ke atas ia adalah isyarat membeli yang baik. Cadangannya adalah untuk anda membuat trading NAIK.

 

 

 

 

Pilih aset yang memberi pulangan yang  tinggi iaitu sekita 80 – 90%.  Elakkan berdagang dalam tempoh pengumuman berita penting. Isyarat terbaik muncul pada tempoh volatility pasaran yang tinggi.

REKOMENDASI ​​Masa dagangan yang paling aktif adalah dari 7:00 hingga 17:00 UTC. Strategi ini membantu anda membuka lebih kurang 70% perdagangan yang menguntungkan.

Saksikan video berikut untuk memahami cara kerja strategi ini dengan lebih jelas

 

Kesimpulan tentang Olymp Trade Strategy

Penunjuk boleh digunakan pada semua Time Frame, dan mempunyai pembolehubah yang dapat diselaraskan untuk disesuaikan dengan setiap pilihan khusus pedagang. Gabungkan strategi penunjuk, atau tentukan garis panduan anda sendiri, supaya kriteria masuk dan keluar jelas dan sedia untuk perdagangan.

Setiap penunjuk boleh digunakan dalam banyak cara daripada yang ditetapkan. Sekiranya anda sukakan penunjuk RSI ini, selidiki dan belajarlah dengan lebih lanjut, dan yang paling penting, uji dahulu sebelum menggunakannya untuk membuat perdagangan langsung.

Perlu diingat indikator ini juga mempunyai kelemahan. Kelemahan utama indikator RSI ini adalah walaupun ia kelihatan mudah digunakan secara amnya tapi kebanyakan pedagang tidak tahu apa yang sedang berlaku “di sebalik” penunjuk/indikator itu. Disebabkan itu, mereka tidak tahu bila penunjuk akan memberikan isyarat yang baik ataupun isyarat yang buruk.

Seperti yang telah disebutkan tadi, tidak dapat dinafikan bahawa memang setiap penunjuk/indikator mempunyai kelemahan; misalnya seperti yang membuatnya mungkin memberikan isyarat perdagangan pada masa yang salah, atau tidak memberikan isyarat dagangan pada masa yang tepat. Jadi jika anda ingin menggunakan penunjuk, pelajari matematik di bawahnya.

OT Blog Strategy 5

 

Dengan cara itu, anda boleh mengatasi kelemahan indikator tersebut. Juga, jangan hanya melihat atau menunggu waktu bila penunjuk akan memberitahu anda melakukan sesuatu; biasanya dengan memberi harapan bahawa anda akan menang atau mungkin hilang wang pelaburan. Anda harus lihat juga berapa banyak kali penunjuk gagal memberi amaran kepada anda tentang waktu yang tepat untuk membuka posisi atau memberi isyarat keluar dari perdagangan.

Apa pun ingat bahawa tiada petunjuk yang 100% betul. Oleh itu, setiap peniaga perlu lebih berhati-hati semasa menggunakannya.

Akhir sekali , gunakan Olymp Trade Strategy berasaskan Indikator RSI  ini bersama-sama indikator yang lebih advance seperti MACD atau apa-apa saja indikator yang anda selesa untuk membantu anda berdagang dengan lebih solid dan efficient.

 

 

 

 

 

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...