20.03.2020 Olymp Trade 35
olymptrade malaysia

Panduan Menggunakan Stochastic Oscillator 

Stochastic Oscillator adalah petunjuk teknikal yang membolehkan trader mengenal pasti akhir satu trend dan permulaan yang lain. Dalam artikel ini kami akan perkenalkan apa itu stochastic oscillator dan bagaimana menggunakannya untuk meramalkan titik perubahan pasaran.

 

Apakah Itu Stochastic Oscillator?

Stochastic Oscillator adalah penunjuk momentum, yang membandingkan harga penutupan terakhir berbanding dengan julat perdagangan sebelumnya dalam jangka masa tertentu. Tidak seperti pengayun lain, ia tidak mengikut harga atau jumlah, tetapi kelajuan dan momentum pasaran.

Stochastic Oscillator dihasilkan oleh George C Lane pada akhir 1950-an. Teorinya didasarkan pada idea bahawa momentum pasaran akan berubah arah jauh lebih cepat daripada jumlah atau kenaikan harga. Oleh itu, stochastic oscillator dianggap sebagai petunjuk utama, yang bermaksud ia boleh digunakan untuk meramalkan pergerakan harga. 

 

Cara Menggunakan Stochastic Oscillator dalam trading.

Untuk menggunakan Stochastic Oscillator, penting sekali untuk memahami dengan tepat apa yang ditunjukkan oleh bacaan anda.

Stochastic Oscillator adalah pengayun terikat, yang bermaksud ia beroperasi pada skala sifar hingga 100 – skala ini mewakili keseluruhan julat perdagangan aset selama 14 hari, dan peratusan terakhir menunjukkan di mana harga penutupan terakhir berada di dalam julat. Ini memudahkan untuk mengenal pasti isyarat overbought dan oversold. Tidak kira seberapa cepat harga pasaran berubah, atau bagaimana volum pasaran berubah-ubah, pengayun stokastik akan sentiasa bergerak dalam julat ini.

Sekiranya terdapat bacaan lebih dari 80, pasaran akan dianggap overbought, sementara pembacaan di bawah 20 akan dianggap sebagai keadaan oversold. 

 

Perbezaan Indikator Stochastic

Selain memberi isyarat kepada keadaan pasaran yang terlebih jual dan terlebih beli, Stochastic Oscillator adalah alat analisis teknikal yang ideal untuk menentukan pembalikan harga. Perbezaan antara indikator dan price action yang mendasari kadang-kadang memberi isyarat pembalikan.

Apabila aliran menurun mencapai paras rendah yang baru yang bertindak sebagai sokongan kukuh, pengayun mungkin mencatatkan kedudukan rendah yang lebih tinggi yang menunjukkan keletihan tren penurunan yang berlaku. Apa yang akan terjadi pada kebanyakan waktu adalah harganya mungkin naik dan mulai naik lebih tinggi sebagai sebahagian daripada aliran menaik baru.

Sebaliknya, apabila harga aset pendasar mencapai paras tertinggi sepanjang masa, indikator stokastik mungkin mencatat tahap tinggi yang lebih rendah, menandakan momentum kenaikan menurun. Dalam kes sedemikian, harga mungkin mulai turun lebih rendah apabila bulls keluar dari posisi dan penjual mengambil alih kawalan.

Isyarat Dari Stochastic

Kami ingin memberikan contoh 2 isyarat dari Stochastic dan cara bagaimana trader menggunakan penunjuk tersebut:

Dagangan breakout: Apabila anda melihat bahawa Stochastic tiba-tiba memecut ke satu arah dan dua band Stochastic semakin melebar, maka ia dapat menandakan permulaan tren baru. Sekiranya anda juga dapat melihat breakout keluar dari sideways, itu adalah lebih baik lagi.

OT Blog Stochastic

 

Trend yang kuat: Apabila Stochastic berada di kawasan jual / beli berlebihan, jangan melawan trend tetapi cuba bertahan dengan perdagangan anda dan ikuti trend.

 

OT Blog Stochastic 2

 

2 Kesalahan Utama

Terdapat 2 kesalahan utama yang dilakukan trader apabila menggunakan penunjuk Stochastic. Berikut adalah cara bagaimana anda dapat mengelakkannya.

Sekiranya anda dapat mengelakkan kesilapan ini, dalam jangka masa panjang anda akan menyelamatkan beratus-ratus mahupun beribu-ribu dolar. 

Ia adalah:

– Membuat long hanya kerana pasaran oversold

– Berfikir pasaran akan berubah hanya kerana anda melihat divergence

 

1. Membuat long hanya kerana pasaran oversold atau membuat short hanya kerana pasaran overbought.

Stochastic adalah petunjuk yang mengukur momentum di pasaran.

Jadi, ketika berada di tahap overbought (di atas 80), ini bermaksud pasaran mempunyai momentum  kenaikan yang kuat. Dan perkara terakhir yang ingin anda lakukan ialah “membabi buta” membuat jualan hanya kerana Stochastic menunjukkan overbought.

 

OT Blog Stochastic 3

Seperti yang anda lihat, jika anda membuat jualan hanya kerana pasaran overbought, itu akan menjadi pengalaman yang menyakitkan. 

Kerana pasaran boleh kekal overbought / oversold untuk jangka masa yang panjang – jauh lebih lama  daripada yang dapat ditahan oleh akaun anda.

 

2. Anda fikir pasaran akan berubah hanya kerana terdapat divergence

Menurut buku teks perdagangan, kursus, dan lain-lain, mereka akan  memberitahu anda bahawa  apabila anda berjumpa dengan divergence,  ia akan bermaksud yang pembalikan akan berlaku. 

Tetapi itu dalam stochastic , itu mungkin jauh dari kebenaran.

Inilah contohnya:

 

OT Blog Stochastic 4

 

Seperti yang anda lihat, terdapat divergence tetapi pasaran tidak berubah.

Sebenarnya, ia terus menuju ke bawah untuk beberapa ketika…

Jadi sekarang ini …

Anda telah mengetahui 2 kesalahan terbesar yang dilakukan trader semasa menggunakan Stochastic dan cara menghindarinya.

Sekarang anda mungkin tertanya-tanya:

“Jadi, apa cara yang betul untuk menggunakan indikator Stochastic?”

 

Trade dengan trend – dan tidak menentangnya.

Sekiranya anda melihat contoh sebelumnya, kebanyakan kesalahan kebiasaaannya adalah kerana anda berdagang tidak mengikut trend.

Betul bukan?

Mari kita lihat bagaimana kita  dapat menerapkan prinsip ini dan menggunakan Stochastic untuk “meramalkan” titik perubahan pasaran.

Ini caranya…

– Sekiranya harganya berada di atas 200-period moving average (MA) maka cari peluang beli (long/hijau)  ketika Stochastic oversold

– Sekiranya harganya berada di bawah 200-period moving average (MA)), maka cari peluang jual (short/merah) ketika Stochastic overbought

 

OT Blog Stochastic 5

 

Tetapi , ini tidak bermakna anda boleh sesuka hati membuat jualan apabila keadaan overbought.

 

Pengayun stokastik vs indeks kekuatan relatif (RSI)

Pengayun stokastik dan indeks kekuatan relatif (RSI) adalah kedua-dua pengayun momentum, yang digunakan untuk menghasilkan isyarat overbought dan oversold.

 

Walaupun keduanya digunakan untuk tujuan yang sama, untuk mengenal pasti trend harga, mereka didasarkan oleh teori yang sangat berbeza. Pengayun stokastik didasarkan pada idea bahawa harga penutupan akan tetap dekat dengan harga penutupan yang lampau, sementara RSI mengesan kelajuan tren.

 

Kedua-dua pengayun berfungsi pada skala nol hingga 100, tetapi isyaratnya juga berbeza-beza. RSI akan menunjukkan bahawa pasaran terlebih beli/oversold jika mencapai di atas 70, sementara osilator stochastic perlu mencapai 80. Dan RSI akan mempertimbangkan aset yang mendasari overbought jika indikator berada di bawah 30, sementara pengayun stokastik perlu turun ke 20 .

 

Rekap: Cara menggunakan penunjuk Stochastic

Anda mungkin tidak memerlukan penunjuk Stochastic apabila anda dapat membaca momentum carta anda dengan melihat lilin, tetapi jika Stochastic adalah alat pilihan anda, pastinya tidak ada salahnya memilikinya di carta anda (ini berlaku tanpa pertimbangan sama ada Stochastic berguna atau tidak).

Lebih penting lagi, artikel ini bertujuan untuk membuat anda menyedari betapa sedikit yang mungkin anda ketahui mengenai alat yang anda gunakan untuk trading anda. Selain itu, terdapat banyak pengetahuan yang salah yang dikongsi di kalangan trader dan alat yang banyak digunakan seperti penunjuk Stochastic sering disalahtafsirkan oleh majoriti trader.

Jangan mempercayai apa yang diberitahu oleh orang lain, lakukan penyelidikan anda sendiri dan bina pengetahuan perdagangan anda sendiri.

 

Kesimpulan Pengayun stokastik 

Cara anda memilih bagaimana untuk menggunakan pengayun stokastik bergantung pada pilihan peribadi anda, gaya trading dan apa yang anda harapkan. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perkara penting yang harus diketahui oleh semua orang yang menggunakan penunjuk momentum ini:

– Pengayun stokastik adalah penunjuk momentum, yang membandingkan harga penutupan terakhir berbanding dengan julat perdagangan sebelumnya dalam jangka masa tertentu

– Ini adalah petunjuk utama, kerana berdasarkan idea bahawa momentum pasaran akan berubah arah harus lebih cepat daripada jumlah atau kenaikan harga

– Pengayun stokastik terbentuk daripada dua garis pada carta harga: penunjuk itu sendiri (% K) dan garis isyarat (% D)

– Pengayun stokastik adalah pengayun terikat, yang bermaksud beroperasi pada skala sifar hingga 100. Bacaan lebih dari 80 adalah petunjuk bahawa pasaran overbought, sementara bacaan di bawah 20 menunjukkan keadaan oversold

– Penggunaan pengayun stochastic yang paling biasa adalah untuk mengenal pasti perbezaan bullish dan bearish – titik di mana harga osilator dan pasaran menunjukkan isyarat yang berbeza

– Penunjuk ini juga dapat digunakan untuk mengidentifikasi pengaturan bulls dan bears, titik yang menunjukkan momentum yang meningkat pada arah yang berlawanan

– Ia sering disamakan dengan indeks kekuatan relatif (RSI), petunjuk momentum lain. Walau bagaimanapun, RSI didasarkan pada kelajuan perubahan harga, bukan harga masa lampau. 

.

Itu sahaja?

Tentu sekali tidak!! Itu bukan penghujung analisis pengayun Stokastik. Untuk lebih memahami isyarat tambahan dalam pengayun ini, kita perlu tahu lebih banyak sedikit dan penganalisis Olymp Trade sentiasa bersedia untuk membantu anda dalam perkara ini. Pengayun Stokastik serta mana-mana pengayun lain mempunyai keupayaan untuk meramalkan gelagat harga.

Pertama sekali, kita perlu melihat arah pengayun dan arah harga. Kadangkala harga bergerak dalam satu arah tetapi pengayun bergerak ke arah yang berlainan. Arah pergerakan yang bertentangan ini dipanggil pencapahan dan jenis isyarat yang sedemikian ialah satu daripada isyarat yang paling boleh dipercayai.

Pedagang Olymp Trade sering menggunakannya untuk meramalkan pergerakan lanjut harga itu.

Olymp Trade

Jika pergerakan harga tidak disokong oleh pergerakan penunjuk yang dipaparkan, ia memberikan isyarat bahawa pedagang hendaklah berhati-hati sebelum berdagang kerana terdapat kebarangkalian yang tinggi bahawa harga itu akan membalik tidak lama lagi.

Akhir sekali Pengayun Stokastik ialah satu daripada pengayun paling popular dalam kalangan trader yang berdagang pada platform Olymp Trade. Dengan menggunakannya anda boleh berjaya mengusahakan semua aset.

Kami mengesyorkan anda mencuba dulu indikator ini di akaun demo Olymp Trade untuk membiasakan diri dengan cara penggunaanya. Dan jika anda sudah bersedia untuk memasuki pasaran sebenar setelah cukup membuat latihan di demo, kami mempunyai promo code 20MY30 yang sah sehingga 30 July 2020.

Anda boleh juga menonton video di bawah ini untuk memahami lebih lanjut tentang Indikator yang satu ini

 

Kami mengucapkan selamat berdagang kepada anda!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...