18.02.2021 Halaman Utama 0
Detrended Price Oscillator Olymp Trade

Panduan Indikator Detrended Price Oscillator

Kepada Trader Olymp Trade

 

Salah satu Olymp Trade strategy yang ada di dalam platform adalah Detrended Price Oscillator (DPO). Indikator DPO tersebut membantu trader mengenal pasti pasaran overbought dan oversold. Di dalam artikel ini, kami akan menerangkan tentang DPO dan beberapa strategi perdagangan yang berkaitan dengannya.

Apa itu detrended price oscillator (DPO)?

Detrended price oscillator (DPO) adalah petunjuk yang cuba menyaring trend harga jangka pendek untuk menonjolkan secara dasar kitaran pergerakan harga yang lebih luas. Ia menggunakan garis sifar di tengah, di mana kedua-dua arah aliran harga digambarkan berdasarkan perbandingan kawasan overbought dan oversold.

Detrended price oscillator (DPO) adalah indikator yang lagging secara semula jadi; ia berdasarkan strategi “menunggu pergerakan berlaku sebelum membuka posisi”. DPO dikira sebagai perbezaan antara harga aset yang lalu (pada waktu tertentu) berbanding dengan simple moving average (SMA). Mana-mana angka yang lebih tinggi daripada SMA menunjukkan bahawa Detrended price oscillator berada di wilayah overbought. Manakala jika ia dibawah  daripada SMA ia menunjukkan bahawa Detrended price oscillator berada di wilayah oversold.

Untuk mencapai kedudukan tersebut, moving average (biasanya dengan bacaan 14) akan menjadi garis lurus dan variasi harga di atas dan di bawah purata bergerak menjadi price oscillator. 

Kawasan overbought diserlahkan dengan warna hijau di atas garis sifar dan kawasan oversold  berwarna merah di bawah garis sifar. Graf harga di bawah adalah contoh detrended price oscillator  dan bagaimana ia memetakan pergerakan harga di atas dan di bawah garis sifar.

 

DPO Olymp Trade

 

 

Sekiranya detrended price oscillator berada di atas garis sifar, ia dapat ditafsirkan sebagai tanda kenaikkan harga atau bullish, kerana harganya berada di atas moving average yang normal. Sebilangan trader memilih untuk membuat BUY sebaik sahaja Detrended price oscillator bergerak di atas garis sifar. Dan jika sebaliknya berlaku iaitu apabila detrended price oscillator bergerak di bawah garis sifar, trader akan menafsirkannya sebagai tanda penurunan harga dan sering memilih untuk membuat SELL. 

Perlu diingat bahawa indikator detrended price oscillator tidak boleh digunakan secara terpisah semasa cuba untuk mengesahkan isyarat. Anda harus mengambil langkah yang diperlukan untuk mengurus risiko anda, seperti menambahkan stop loss, dan melakukan analisis teknikal menyeluruh mengenai pasaran yang sedang anda berdagang.

 

 

Formula Detrended price oscillator 

Formula detrended price oscillator adalah:

 

DPO Formula Olymp Trade

 

Oleh itu, untuk mengira Detrended price oscillator , tentukan dahulu jangka masa kebelakang yang anda inginkan. Sekiranya anda melihat carta mingguan, gunakan tempoh mingguan – contohnya 28 minggu. Kemudian, cari harga penutup dengan menggunakan formula. Dengan menggunakan contoh 28 minggu, anda perlu mengambil harga penutupan dari 15 minggu yang lalu ([28 minggu / 2] + 1 minggu yang lalu), kemudian tolak simple moving average selama 28 minggu terakhir.

Berita baiknya, jika anda menggunakan platform perdagangan Olymp Trade, anda tidak perlu mengira DPO anda sendiri, kerana ini dapat dilakukan dengan hanya mengklik satu butang. Anda boleh mencubanya dengan mendaftar di akaun demo Olymp Trade secara percuma. 

 

daftar sekarang

 

Cara Untuk Mengintrepetasi Detrended Price Oscillator

Olymp Trade strategy yang merupakan teknikal indikator ini cuba menunjukkan tahap overbought atau oversold dan jika digunakan dengan betul ia mungkin juga berpotensi  untuk menunjukkan isyarat beli dan jual.

Bullish atau Bearish? 

Apabila Detrended Price Oscillator berada di atas garis sifar, ini bermaksud bahawa harga berada di atas moving average, biasanya ditafsirkan sebagai tanda kenaikan harga. Begitu juga, apabila Detrended Price Oscillator berada di bawah garis sifar, ini bermaksud bahawa harga berada di bawah moving average, iaitu ia dianggap sebagai tanda penurunan harga.

 

Potensi Untuk Isyarat Beli (UP) 

Terdapat dua tafsiran isyarat beli:

(1) Apabila Detrended Price Oscillator melintas di atas garis sifar.

(2) Ketika Detrended Price Oscillator berada di area oversold yang disahkan, seperti yang dirujuk oleh osilator terendah sebelumnya, dan Detrended Price Oscillator dan harga kedua-duanya melanggar trendline sokongan ke bawah.

 

Potensi Untuk Isyarat Jual (DOWN)

Terdapat dua tafsiran isyarat jual:

(1) Apabila Detrended Price Oscillator melintasi di bawah garis sifar.

(2) Ketika Detrended Price Oscillator berada di area overbought yang disahkan, seperti yang dirujuk oleh harga tertinggi dari osilator yang sebelumnya, dan Detrended Price Oscillator dan harga keduanya memecahkan trendline sokongan ke atas.

 

DPO Olymp Trade 2

Cara untuk melakukan trade dengan menggunakan Detrended Price Oscillator

Ikuti langkah-langkah berikut untuk berdagang menggunakan detrended price oscillator

  1. Daftar akaun Olymp Trade secara percuma atau log masuk ke akau Olymp Trade anda yang sedia ada. 
  2. Masukkan aset yang ingin anda dagangkan di bar carian
  3. Klik pada Indikator dan pilih ‘detrended price oscillator’
  4. Masukkan jumlah trade anda dan tambahkan stop and loss
  5. Pilih ‘UP’ atau ‘DOWN’ 
  6. Konfirmasikan trade anda

Sekiranya anda masih baru dalam bidang trading ini, anda perlu memahami asas pasaran kewangan dan petunjuk sebelum berdagang dengan menggunakan detrended price oscillator. Anda boleh memulakan dengan mengunjungi Olymp Plus untuk mempelajari modul perdagangan secara online dengan percuma. 

Olymp Trade Strategy Untuk Detrended Price Oscillator

Beberapa strategi Detrended price oscillator termasuklah:

DPO crossover and candlestick patterns
DPO and volume

 

DPO crossover and candlestick patterns

Menggabungkan crossover Detrended price oscillator di atas garis sifar dengan corak candlestick adalah salah satu cara untuk mengesahkan isyarat beli atau jual. Isyarat beli muncul apabila pengayun melintas di atas garis isyarat, sementara isyarat jual pula muncul apabila pengayun melintasi di bawah garis isyarat. Isyarat crossover harus disokong oleh corak candlestick yang bergerak ke arah yang sama.

Sebagai contoh, jika DPO bergerak di atas garis sifar dan corak candlestick juga menunjukkan arah aliran menaik, itu mungkin pengesahan kepada isyarat tersebut. Perkara yang sama akan berlaku untuk crossover menurun dan price action. 

Sekiranya price action melanggar arah aliran atau DPO melintasi garis sifar ke arah yang bertentangan, anda mungkin mahu menutup saja trade tersebut

 

DPO dan volume

Oleh kerana indikator volume menunjukkan tahap aktiviti pasaran, ia dapat membantu anda mengenal pasti trend harga yang berkaitan dengan isyarat Detrended price oscillator. Strategi ini adalah untuk melakukan trading berdasarkan Detrended Price Oscillator semasa volume tinggi atau meningkat dan mengelakkan isyarat  price oscillator  semasa volume trading rendah.

Harus diingat bahawa anda tidak digalakkan untuk mencipta strategi perdagangan dengan harga bergantung pada Detrended price oscillator saja. Sebaliknya uji isyarat tersebut dengan menggunakan petunjuk lain dan gunakan stop loss semasa anda berdagang.

 

Kelemahan penggunaan Detrended Price Oscillator

Detrended price oscillator memberikan maklumat mengenai panjang kitaran. Bagaimanapun, ia sebenarnya tidak menghasilkan isyarat perdagangan. Ia lebih sesuai digunakan sebagai tambahan kepada alat lain. Lebih-lebih lagi, kitaran mungkin berbeza pada masa akan datang. Ia mungkin lebih pendek atau lebih lama daripada masa lalu.  Oleh itu, ia lebih patut digunakan untuk menganggarkan titik masuk yang berpotensi.

DPO tidak memberitahu apakah arah sesuatu trend. Seorang trader harus menggunakan alat tambahan untuk menentukan sama ada beliau harus memasuki posisi jual atau beli.

Selain daripada itu, tahap puncak atau bawah tidak semestinya sama setiap masa. Anda perlu menganalisis carta dengan teliti untuk menangkap pergerakan yang ketara. Detrended price oscillator sebenarnya akan memberitahu anda lebih kurang waktu pembalikan arah aliran yang boleh anda jangkakan. Tetapi untuk mengenal pasti waktu yang tepat untuk membuka transaksi, anda mungkin memerlukan indikator-indikator yang lain seperti RSI atau Stochastic.

 

Rumusan Tentang Detrended price oscillator

DPO cuba menyoroti secara dasar kitaran pergerakan harga dengan lebih luas. 

Sekiranya DPO berada di atas garis sifar, ia boleh ditafsirkan sebagai tanda kenaikkan harga, dan sebilangan trader memilih untuk membuat pembelian. 

Sekiranya DPO berada di bawah garis sifar, ia boleh ditafsirkan sebagai tanda penurunan harga, dan sebilangan trader memilih untuk membuat jualan 

Secara dasarnya Olymp Trade strategy menggunakan Detrended Price Oscillator ini boleh membantu dalam mengenal pasti kitaran harga. Anda boleh meramalkan puncak dan palung masa depan berdasarkan data sejarah. Walaupun begitu, ia tidak menjamin apa yang akan terjadi di masa depan, jadi menggunakan petunjuk lain bersama dengan DPO sebenarnya adalah satu idea yang baik 

Beberapa strategi perdagangan yang paling popular yang melibatkan Detrended price oscillator adalah crossover dan perdagangan volume.

Olymp Trade menawarkan akaun demo percuma kepada pelanggan mereka. Jadi mencadangkan anda untuk menggunakannya sebagai cara untuk mengenal indikator Detrended price oscillator ini dengan lebih terperinci. Melalui akaun demo OT, anda boleh melakukan trade dalam persekitaran bebas risiko sebelum anda membuat pelaburan dalam akaun sebenar. 

Perlu diingat bahawa DPO bukanlah satu strategi yang bebas risiko. Anda akan selalu menghadapi risiko ketika berurusan dengan pasaran kewangan, dan tiada bezanya dengan indikator yang satu ini. Jadi bersedialah untuk menangani kerugian walau apa pun strategi yang anda pakai kerana itulah risiko pasaran kewangan. 

 

DAFTAR SEKARANG

 

 

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...