27.02.2020 Halaman Utama 29

Apa Itu Candlestick?

Candlestick menunjukkan pergerakan harga aset dalam jangka masa tertentu. Ianya berlaku dari satu minit hingga satu hari, bergantung kepada carta harga. Ia menampilkan empat tahap harga berbeza yang telah dicapai oleh sesuatu aset dalam periode waktu yang ditentukan. Tahap-tahap pattern candlestick adalah titik terendah dalam harga aset, titik tertinggi, harga buka dan harga tutup.

Cara Membaca Pattern Candlesticks

Anda membaca candlestick dengan melihat warna, badan dan sumbu. Mengetahui cara bagaimana untuk membaca carta candlestick dapat membantu anda untuk mengenal pasti atau meramalkan pergerakan pasaran.

Warna Pattern Candlestick

Warna candlestick digunakan untuk menunjukkan info di mana pasaran telah bergerak atau sedang bergerak. Dari contoh di bawah, anda dapat melihat bahawa carta akan menjadi hijau jika harga penutupan lebih tinggi daripada harga terbuka, dan akan menjadi merah jika harga penutupan lebih rendah daripada harga terbuka. Oleh itu, warna candlestick merupakan penunjuk yang baik sama ada pasaran adalah menaik atau menurun dalam tempoh tertentu.

Apabila melihat carta candelestick, candlestick di sebelah kiri adalah tempoh perdagangan tertua, dan yang di sebelah kanan akan mewakili tempoh perdagangan terkini atau semasa. Candle semasa boleh bergerak kerana harga semasa digunakan dan bukan harga penutupan, yang membawa maksud warna candlestick boleh beralih dari hijau menjadi merah atau sebaliknya sebelum tempoh dagangan berakhir.

OT Blog Candlestick 1

 

 

Belajar Mengenali Pattern Candlestick

Mempelajari pattern candlestick secara kelompok sangat mirip dengan cara mengenali anggota keluarga. Jika sejumlah besar saudara-mara kita dibiarkan berselerak di tengah kerumunan orang asing, sangat mudah untuk kita terlepas pandang kepada mereka.

Walau bagaimanapun, jika kesemua saudara-mara kita itu dibawa ke hadapan dan diatur secara unit keluarga, ia akan menjadi agak mudah untuk mengesan mereka, walaupun mereka berselerak ke dalam keramaian sekali lagi.

Candlesticks, sama seperti saudara-mara kita tadi. Ia boleh dikumpulkan bersama dan dipelajari sebagai sebuah kumpulan keluarga. Mereka boleh dikaitkan secara langsung ataupun secara tidak langsung (contohnya seperti sepupu jika ia sebuah keluarga sebenar). Seperti mana-mana keluarga, akan terdapat sesetengah sepupu yang agak ganjil. Tetapi dari perspektif yang berbeza, mereka masih sesuai dan lebih mudah diingati jika mereka diletakkan dalam kumpulan keluarga tersebut.

Pattern candlestick mempunyai definisi yang sangat ketat, tetapi terdapat banyak variasi kepada corak yang dinamakan, dan orang Jepun tidak memberikan nama kepada corak yang ‘sangat dekat’ atau hampir sama. 

Jadi pengalaman dan common sense yang akan membantu trader membaca mesej yang disampaikan oleh candlestick tersebut walaupun patternya tidak sama persis dengan gambar atau definisi yang terdapat di dalam buku.

 

Jenis-jenis Pattern Candlestick

Trader saham serta pasaran kewangan yang lain sering menggunakan candlesticks sebagai bantuan visual yang hebat untuk melihat bagaimana perubahan harga dalam tempoh masa tertentu.

Candlestick dibentuk dengan menunjukkan “body” lilin, area padat antara harga buka dan tutup, dan “sumbu”, yang mewakili tinggi dan rendah. Kadang-kadang lilin padat dapat terbentuk ketika pembukaan rendah dan penutupan tinggi, dan lilin tipis dengan sedikit benda padat dapat terbentuk ketika harga volatile dan bergerak dengan banyak dalam sehari.

Candlesticks juga boleh memberi petunjuk kepada price action dan suasana pasaran ke arah saham atau indeks tertentu. Contohnya, lilin yang menaik akan terbentuk apabila stok terbuka, bergerak lebih rendah, menguji aras support, kemudian naik kembali ke menutup pada harga tinggi.

Banyak platform charting mengenali candlesticks dan boleh memaparkan stok untuk menunjukkan candle yang sesuai untuk trading. Tetapi tanpa bergantung pada teknologi ini semata-mata, adalah satu idea yang baik untuk kita sendiri mempelajari serta menghafal corak atau pattern-pattern candlestick tersebut. 

Jadi sekarang mari kita lihat empat pattern candlestick yang paling banyak digunakan bersama dengan beberapa contoh carta stok sebenar untuk menunjukkan betapa pentingnya penggunaannya. 

 

Bullish Engulfing Candlestick

Corak lilin Bullish Engulfing terbentuk apabila harga stok bergerak melebihi kedua-dua tinggi dan rendah berbanding dengan bar sebelumnya. Pattern Candlestick  Bullish Engulfing memberikan isyarat terkuat apabila muncul di bahagian bawah aliran menurun dan menunjukkan lonjakan tekanan beli. Corak pergerakan menaik selalunya sering mencetuskan pembalikan aliran yang sedia ada kerana lebih ramai pembeli memasuki pasaran dan memacu harga lebih jauh. Coraknya melibatkan dua lilin dengan lilin kedua yang sepenuhnya menelan ‘tubuh’ lilin merah sebelumnya.

 

Tafsiran: Price Action mesti menunjukkan aliran menurun yang jelas apabila pola kenaikan harga muncul. Lilin kenaikkan harga yang besar menunjukkan bahawa pembeli berpusu-pusu memasuki pasaran secara agresif dan ini memberikan kecenderungan awal untuk momentum menaik. Trader kemudiannya akan mencari pengesahan bahawa trend itu sebenarnya beralih dengan menggunakan petunjuk, tahap sokongan dan rintangan (support & resistance) dan price action berikutnya selepas corak engulfing tersebut.

 

OT Blog Candlestick 2

 

OT Blog Candlestick 3

 

Bearish Engulfing Candlestick

Berbeza dengan pattern candlestick bullish engulfing, corak pergerakan bearish engulfing adalah corak yang sebaliknya. Ia memberikan isyarat terkuat apabila muncul di atas aliran menaik dan menunjukkan lonjakan tekanan jualan. Bearish Engulfing sering mencetuskan pembalikan aliran yang sedia ada kerana lebih banyak penjual memasuki pasaran dan mendorong harga turun lagi. Coraknya melibatkan dua lilin dengan lilin kedua sepenuhnya menelan ‘badan’ lilin hijau sebelum itu.

Tafsiran: Price Action mesti menunjukkan aliran meningkat yang jelas apabila corak bearish muncul. Lilin bearish yang besar menunjukkan bahawa penjual telah berpusu-pusu ke pasaran secara agresif dan ini memberi kesan awal untuk momentum ke bawah. Trader kemudiannya akan mencari pengesahan bahawa trend ini sebenarnya berpaling dengan menggunakan petunjuk, tahap sokongan dan rintangan, dan price action berikutnya yang berlaku selepas corak engulfing tersebut.

 

OT Blog Candlestick 4

 

 

Candlestick Inverted Hammer

Pattern Candlestick Inverted Hammer  tidak harus disamakan dengan pattern shooting stars. Kedua-dua lilin mempunyai penampilan yang sama tetapi mempunyai makna yang sangat berbeza. Shooting stars adalah isyarat menurun dan muncul di bahagian atas aliran menaik, manakala Inverted Hammer adalah isyarat kenaikan harga di bahagian bawah aliran menurun.

 

Cara menemukan Pattern Candlestick Inverted Hammer:

  • Candle dengan body nyata yang kecil, sumbu atas panjang dan sumbu bawah yang sedikit atau tidak ada langsung
  • Muncul di bahagian bawah tren turun
  • Signal yang lebih kuat dihasilkan ketika candle muncul dekat key level support

 

Kelebihan dan Keterbatasan Pattern Candlestick Inverted Hammer

Sama seperti corak candlestick yang lain, terdapat kebaikan dan keburukan menggunakan Inverted Hammer dalam strategi perdagangan:

 

Kelebihan

Poin kemasukan yang menguntungkan: Jika candlestick inverted hammer telah mencetuskan aliran menaik yang baru, trader dapat memasuki pasaran pada permulaan trend dan memanfaatkan pergerakan menaik sepenuhnya.

Mudah Dikenal Pasti: Candlestick Inverted Hammer mudah untuk dikenal pasti pada carta.

 

Had

Ketergantungan yang berlebihan pada kandil tunggal: The Hammer Inverted adalah lilin tunggal, yang mewakili price action. Bergantung sepenuhnya pada satu lilin untuk membalikkan momentum pasaran, tanpa mengambil kira bukti / penunjuk sokongan tambahan, boleh menghasilkan hasil suboptimum.

Retracement jangka pendek: Candle Inverted Hammer mungkin menandakan lonjakan seketika dalam bullish price action yang gagal untuk menjadi pembalikan trend jangka panjang. Ini boleh berlaku jika pembeli tidak dapat mengekalkan tekanan beli di tengah-tengah trend menurun dominan.

 

OT Blog Candlestick 6

 

OT Blog Candlesticks 5

 

 

 

Doji Candlestick

Pattern Candlestick Doji adalah nama yang diberikan kepada corak yang menandakan keraguan dalam price action stok. Biasanya bentuk ini di kawasan di mana Bulls dan Bears memulakan pertempuran dan berjuang satu sama lain untuk menentukan arah.

Dalam pattern doji, body biasanya sangat kecil dengan dekat berhampiran harga terbuka, dan boleh mempunyai batu bata panjang terbentuk pada yang tinggi dan rendah, yang diuji tetapi berjuang kembali dari setiap sisi. 

Corak ini menandakan ketidakpastian, kebimbangan, dan sedang menunggu sama ada Bull atau Bear yang akan mengawal arah. Selalunya arah seterusnya adalah langkah ke atas atau ke bawah yang berterusan dalam harga apabila stok memecahkan lilin Doji.

Walaupun pattern Doji sering bukan lilin kemasukan yang hebat untuk trader (kerana sifatnya itu boleh dipecahkan sama ada oleh Bull atau Bear), ia memberi amaran bahawa sentimen mungkin berubah.

 

KELEBIHAN MENGGUNAKAN CANDLESTICK DOJI DALAM ANALISA TEKNIS

Pattern Doji boleh menjadi sangat berharga karena memberi para traders momen “berhenti sebentar dan refleks”. Jika pasaran sedang tren ke atas ketika pola Doji muncul ini boleh dilihat sebagai indikasi bahwa momentum pembelian melambat atau momentum penjualan mulai meningkat. Trader dapat melihat ini sebagai tanda untuk keluar dari perdagangan panjang yang sedia ada.

Namun, penting untuk mempertimbangkan pembentukan candlestick ini bersama dengan teknikal indikator atau strategi keluar khusus yang Anda ada. Trader hanya boleh keluar dari perdagangan tersebut jika mereka yakin bahwa indikator atau strategi keluar mengkonfirmasi apa yang disarankan Doji.

Ingat, ada kemungkinan bahwa pasaran tidak memutuskan untuk periode singkat dan kemudian terus bergerak ke arah tren. Karena itu, penting untuk melakukan analisis menyeluruh sebelum keluar dari suatu posisi.

 

OT Blog Candlestick 7

Kesimpulan

Secara keseluruhan, corak candlestick yang empat ini, apabila dikenal pasti dengan betul, boleh menjadi sangat berguna untuk pelabur. Pergerakan mereka adalah tolok sentimen yang sangat baik selagi anda dapat memahami apa yang lilin tersebut cuba memberitahu anda. Juga, menjumpai lilin seperti ini pada sokongan atau rintangan boleh memberi anda satu amaran bahawa tentang perubahan arah dan ini menawarkan kelebihan dalam perdagangan anda.

Anda perlu memahami bahawa candlestick adalah mengenai timing yang tepat. Dan timing adalah sesuatu yang boleh Anda kuasai hanya dengan banyak berlatih. Cara terbaik untuk berlatih perdagangan adalah dengan membuka akaun demo yang ditawarkan secara percuma di Olymp Trade. 

Yang perlu anda lakukan adalah mengklik tombol di teks ini –>> Akaun Demo Olymp Trade , pergi ke laman web Olymp Trade dan buka akaun baru.  Anda tidak perlu mendepositkan apa-apa wang sehingga anda bersedia untuk berdagang secara nyata.  

Untuk mengetahui tentang akaun demo, anda boleh membaca tentang Akaun Demo Olymp Trade di artikel kami:

GAMBARAN KESELURUHAN PLATFORM DEMO OLYMP TRADE

Untuk artikel yang lebih menarik tentang strategi perdagangan, Anda dapat membaca artiketl-artikel lain seperti

Olymp Trade Strategy | Rahsia Memenangi Perdagangan  ,

Olymp Trade Strategy | Indikator RSI dan

Penunjuk Awesome Oscillator. Tips Dari Olymp trade .

 

 

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...