24.10.2018 Halaman Utama 57
olymptrade malaysia

Apakah Trading Secara Momentum?

Trading secara momentum adalah amalan membeli dan menjual aset mengikut kekuatan trend harga yang baru. Ini didasarkan pada gagasan bahawa jika ada kekuatan yang cukup di belakang pergerakan harga, ia akan terus bergerak ke arah yang sama.

Apabila aset mencapai harga yang lebih tinggi, biasanya ia menarik lebih banyak perhatian dari peniaga dan pelabur, yang mendorong harga pasaran menjadi lebih tinggi. Ini berterusan sehingga sebilangan besar penjual memasuki pasaran – misalnya, apabila peristiwa yang tidak dijangka menyebabkan mereka memikirkan semula harga aset. Setelah penjual mencukupi di pasaran, momentum berubah arah dan akan memaksa harga aset lebih rendah.

Penunjuk ini mudah difahami, dan formulanya agak mudah:

Harga semasa tolak harga n– tempoh yang lalu (n adalah bilangan tempoh yang dipilih oleh pedagang).

Sila lihat imej yang disediakan oleh juruanalisis Olymp trade yang menjelaskan penunjuk Momentum ini.

Momentum dalam kewangan berdasarkan faktor-faktor utama berikut:

  • Volume

  • Volatility

  • Time frame 

 

Volume

Volume adalah jumlah aset tertentu yang diperdagangkan dalam jangka masa tertentu. Volume bukan jumlah urus niaga, tetapi jumlah aset yang diperdagangkan – jadi, jika lima pembeli membeli satu aset masing-masing, itu sama seperti jika satu pembeli membeli lima aset tersebut.

Volume sangat penting bagi trader momentum, kerana mereka harus dapat masuk dan keluar dari posisi dengan cepat, yang bergantung pada adanya aliran pembeli dan penjual yang stabil di pasaran. Sekiranya pasaran mempunyai jumlah pembeli dan penjual yang tinggi, ia dikenali sebagai pasar cair kerana lebih mudah menukar aset dengan wang tunai. Manakala jika pasar memiliki jumlah pembeli dan penjual yang rendah, pasar tersebut dianggap tidak likuid.

Volatiliti

Volatiliti adalah “bread & butter” seorang trader momentum. Volatiliti adalah tahap perubahan harga aset – jika pasaran sangat tidak stabil, ini bermakna terdapat perubahan harga yang besar. Sementara itu pasaran dengan turun naik yang rendah boleh dikatakan relatif stabil.

Trader momentum akan mencari pasaran yang tidak stabil, untuk memanfaatkan kenaikan dan penurunan jangka pendek dalam nilai aset. Oleh kerana trader momentum berusaha memanfaatkan turun naik harga, penting untuk mereka memiliki strategi pengurusan risiko yang sesuai untuk melindungi perdagangan dari pergerakan pasar yang buruk. Ini termasuk lah stops dan limit. 

 

Tempoh masa

Strategi perdagangan momentum biasanya tertumpu pada pergerakan pasaran jangka pendek, tetapi jangka masa perdagangan boleh bergantung pada berapa lama trend mengekalkan kekuatannya. Ini menjadikannya sesuai untuk pedagang yang menggunakan gaya jangka panjang seperti perdagangan posisi, dan juga mereka yang lebih suka gaya jangka pendek, seperti day trading dan scalping.

 

Bagaimana memulakan perdagangan momentum

(1) Kenal pasti aset yang anda minati

(2) Rangka strategi trading secara momentum berdasarkan petunjuk teknikal dan analisis

(3) Berlatih berdagang dalam persekitaran bebas risiko menggunakan akaun demo Olymp Trade

(4) Mulakan perdagangan di pasaran sebenar dengan membuka akaun dengan Olymp Trade

 

Sebagai alternatif, anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai strategi perdagangan dan petunjuk dengan rangkaian video dan webinar yang banyak dikongsikan di Channel Youtube Olymp Trade. 

 

Petunjuk momentum popular

Pedagang momentum tidak semestinya bimbang tentang asas aset yang mendasarinya – seperti prospek pertumbuhan jangka panjang dan keadaan ekonomi di sekitarnya. Semua trader momentum secara umumnya mengambil berat tentang price action. Inilah sebabnya mengapa kebanyakan trader momentum sangat bergantung pada analisis teknikal dan petunjuk untuk menentukan waktu sesuai untuk memasuki dan keluar setiap trade.

Petunjuk momentum yang popular termasuk:

 

  • The momentum indicator (Petunjuk Momentum)

  • Indeks Kekuatan Relatif (RSI)

  • Moving Average (MA)

  • Stochastic Oscillator

 

Petunjuk momentum

Penunjuk momentum adalah, seperti yang anda jangkakan, penunjuk momentum yang paling popular. Ia memerlukan harga penutupan terbaru dan membandingkannya dengan harga penutupan sebelumnya, yang boleh digunakan untuk mengenal pasti kekuatan tren.

Petunjuk adalah pengayun; ia dipaparkan sebagai satu baris yang bergerak ke dan dari garis tengah sifar (atau 100 pada beberapa carta). Nilai garis penunjuk memberi idea kepada trader tentang seberapa cepat harga bergerak. Sebagai contoh, jika indikator memberikan bacaan 35, ini akan menjadi aliran menaik yang lebih cepat daripada bacaan 30. Sekiranya indikator memberi bacaan -15, ini akan menjadi aliran menurun lebih cepat daripada bacaan -10.

OT Blog Momentum

Walaupun sebilangan trader akan menggunakan penunjuk untuk masuk dan keluar trade, kebanyakan trader momentum akan menggunakannya untuk mengesahkan price action. Sebagai contoh, jika garis penunjuk melintasi garis sifar dari bawah, ini adalah tanda bahawa harga mula mendapat momentum lebih tinggi, sementara penurunan di bawah garis sifar menunjukkan harga semakin meningkat.

 

Indeks Kekuatan Relatif (RSI)

Indeks kekuatan relatif (RSI) adalah petunjuk berdasarkan momentum yang memberikan isyarat beli dan jual. Seperti penunjuk momentum, ia digambarkan pada carta yang berasingan dan merupakan pengayun – bergerak dari sifar hingga 100.

Ia serupa dengan penunjuk had yang lain, kerana ia memberikan isyarat overbought dan oversold bergantung pada nilainya. Apa-apa di atas 70 dianggap terlebih beli (overbought) , dan apa-apa di bawah 30 dianggap dijual berlebihan (oversold).

 

OT Blog Momentum 2

 

Strategi momentum ini didasarkan pada idea bahawa penurunan antara tahap harga ini akan menunjukkan arah aliran yang jelas. Pedagang momentum akan membuka dan menutup posisi dalam tren, dan bukannya di bahagian atas dan bawah.

Semasa menggunakan RSI, penting untuk diperhatikan bahawa hanya kerana penunjuk memberikan isyarat overbought dan oversold, tidak bermaksud tren akan berbalik. Seperti yang anda lihat dari carta harga di atas, garis isyarat kekal di wilayah overbought untuk jangka masa yang berterusan. Ini menjadikannya penting untuk menggunakan RSI bersama dengan petunjuk lain.

 

Moving Average (MA)

Moving Average (MA) digunakan oleh trader untuk melihat trend yang muncul di pasaran. Mereka menggunakan formula yang menyaring turun naik secara rawak untuk menunjukkan arah aliran harga yang berlaku. Walaupun MA bukan penunjuk berasaskan momentum, mereka dapat membantu trader momentum melihat sama ada pasaran berada dalam lingkungan atau tidak.

 

OT Blog Momentum 3

Contohnya, pada carta di atas terdapat tiga purata bergerak yang digunakan: 15 hari, 25 hari dan 35 hari. Untuk sebahagian besar price action, Moving Average berada di atas satu sama lain, dengan MA jangka pendek di atas dan yang terpanjang di bahagian bawah. Ini memberitahu bahawa pasaran sedang tren, dan trennya semakin meningkat. 

Semasa menggunakan MA, penting untuk mengetahui bahawa itu adalah jenis penunjuk lagging – ini bermaksud bahawa isyarat berlaku setelah harga bergerak. Walaupun trader momentum tidak semestinya akan memasuki permulaan trend, ini bermakna mereka perlu menggunakan petunjuk lain untuk mencari jalan keluar yang sesuai. Seperti yang anda lihat dari carta di atas, MA melintang – menunjukkan pembalikan arah aliran – setelah harga telah menurun sedikit.

 

Stochastic Oscillator

Stokastik Oscillator membandingkan harga penutupan terakhir dengan julat perdagangan sebelumnya, dalam jangka masa yang ditentukan. Penunjuk ini tidak mengikuti harga atau jumlah, melainkan kepantasan dan momentum pasaran yang mendasarinya.

Stochastic dianggap sebagai petunjuk utama, sehingga dapat digunakan untuk meramalkan pergerakan harga. Ia terbentuk dari dua garis pada carta harga:

 

  • Garis penunjuk: ini adalah garis jarak yang bergetar antara sifar dan 100 – jika terdapat bacaan lebih dari 80, pasaran dianggap sebagai overbought, dan jika terdapat bacaan di bawah 20, ia dianggap oversold

  • Garis isyarat: ia dilukis pada carta harga yang sama. Sekiranya garis isyarat dan garis penunjuk melintas, ini menunjukkan bahawa perubahan arah kemungkinan akan berlaku

 

OT Blog Momentum 4

 

Sekiranya stokastik gagal turun kembali ke tanda 20 semasa pullback, maka ia dapat diambil sebagai tanda bahawa arah aliran akan terus meningkat. Sebagai contoh, melihat carta harga di atas, kita dapat melihat bahawa secara keseluruhan kedua-dua garis tetap berada di atas isyarat oversold, dan arah aliran terus meningkat. Ini adalah petunjuk bahawa walaupun penurunan, momentum keseluruhan meningkat.

 

 

Momentum Trading Secara Ringkas

      • Perdagangan momentum adalah amalan membeli dan menjual aset mengikut kekuatan trend harga yang terbaru.

      • Trader Momentum akan membuka posisi untuk mengambil keuntungan dari perubahan harga yang diharapkan dan menutup posisi ketika tren mulai kehilangan kekuatannya

      • Momentum Trading berdasarkan jumlah, turun naik dan jangka masa

      • Momentum Trading berfungsi dengan membolehkan trader mengenal pasti kadar perubahan harga atau jumlah aset. Oleh kerana harga atau volume tidak akan berterusan dalam satu arah tanpa had, momentum biasanya dianggap sebagai ukuran berayun

      • Trader momentum memberi tumpuan kepada price action dan bukannya pertumbuhan dan asas jangka panjang

      • Petunjuk popular untuk perdagangan momentum merangkumi penunjuk momentum, RSI, MA dan stokastik oscillator

      • Isyarat Beli Momentum : Apabila penunjuk melintasi melebihi garisan 100 menunjukkan bahawa harga semasa adalah lebih tinggi berbanding pada masa lalu, oleh itu momentum adalah positif.

      • Isyarat Jual Momentum : Apabila penunjuk melintasi di bawah garisan 100 menunjukkan bahawa harga semasa adalah lebih rendah berbanding pda masa lalu, akibatnya penunjuk Momentum adalah negatif.

 

Trading Secara Momentum di Olymp Trade

Ini sebabnya mengapa anda harus berdagang menggunakan penunjuk momentum di Olymp Trade:

Pelbagai Indikator Disediakan – Gabungkan Indikator Momentum dengan indikator-indikator dari pilihan lebih daripada 100 alat analisis teknikal yang terdapat di Olymp Trade.

Pelbagai Aset – Pilih peluang perdagangan menggunakan Indikator Momentum pada lebih dari 1,000 aset yang terdapat di Olymp Trade yang merangkumi, Saham, Komoditi dan Cryptocurrency.

Akaun Demo – Ambil peluang untuk menguji dan mengubah strategi momentum anda di Olymp Trade secara percuma dengan akaun demo yang disediakan.

Buka akaun dagangan anda sekarang atau cuba akaun demo tanpa risiko dari Olymp Trade!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...